woensdag 10 september 2014

Farnsworth House

Farnsworth House, Mies van der Rohe

Het Farnsworth House is tussen 1945 en 1951 gebouwd en ontworpen Mies van der Rohe. Hij ontwierp het huis in opdracht voor Mvr. Edith Farnsworth. Zij wilde een buitenverblijf waar ze tot rust kon komen en kon genieten van de natuur. 
Het Farnsworth House is gebouwd in Plano, Illinois. Dit ligt 89 kilometer ten zuidwesten van Chicago. 
Het huis werd parallel gebouw aan de Fox-river op een perceel van 60 hectare grond. De oppervlakte van het Farnsworth House bedraagt 140 m2 en het is gebouwd voor bijna 75.000 dollar. Momenteel is het huis in gebruik als museum.


Het huis wordt gevormd door twee duidelijke horizontale lijnen, het dak en de vloer. Ook het terras vormt een horizontale lijn en zou dus gezien kunnen worden als derde horizontale lijn.
8 I-vormige stalen kolommen ondersteunen het dak en de vloer. Van vloer tot plafond is glas gebruikt, hierdoor werd er een panoramisch zicht gecreëerd. Mies wilde hiermee de natuur zo veel mogelijk betrekken in de woning. 


In een interview zij Mies:
"Natuur, ook, zal zijn eigen leven leiden. We moeten oppassen dit niet te verstoren met de kleur van onze huizen en interieur. Toch moeten we proberen om de natuur, huizen, en mensen samen te brengen in een hogere eenheid. "

Het verschil tussen binnen en buiten was heel klein, zo kreeg men het gevoel van buiten in de woning, dit zorgde voor een rustige sfeer. Zoals mevrouw Fransworth graag wilde.




Mies wilde het huis zo licht mogelijk maken en verhoogde het daarom 1,60m boven de grond. 
Het dak en de vloer reiken verder dan de kolommen ondersteunen, hierdoor wordt een uitkraging gecreëerd. Het huis lijkt gewichtloos te zweven boven de grond.
Een andere reden voor de verhoogde vloer staat in verband met de Fox-river, de woning is gebouwd in het overstromingsgebied van deze rivier.
De woning wordt bereikt via twee brede trappen. De derde horizontale lijn, het terras, dient als verbinding tussen woongedeelte en grond. 

 


Het gebouw lijkt een grote open ruimte vol met vrijstaande elementen. De ruimte is onderverdeeld in zones en stroomt als het ware rond twee houten blokken, volgens Mies vormen deze blokken de kernen. 
In de kernen zijn de sanitaire voorzieningen en de keuken opgenomen, dit lijkt bijna op een aparte woning binnen het grote glazen huis. 
De woon-zone, eet-zone en slaap-zone gaan grenzeloos in elkaar over. 






De plattegrond van de woning bestaat uit twee rechthoeken. 
Het terras is de plaats waar binnen overgaat naar buiten, de verandering van de ruimte is hier minimaal doordat de vormgeving van de woning niet veranderd.
Het terras en daarbij ook de toegang van de woning zijn gepositioneerd aan de rivierzijde. Dit geeft een bepaalde richting aan, van de woning naar de rivier en van de rivier naar de woning.


Analyse plattegronden







De keuken en de badkamers staan logisch opgesteld met als doel een relatie te vormen met de omliggende ruimtes. Badkamer 1 wordt vanuit de woon-zone benaderd en badkamer 2 vanuit de slaap-zone.

Vormsoorten

Herhaling 
Herhaling zichtbaar van 8 kolommen die op steeds dezelfde afstand van elkaar gesitueerd zijn.










Dragen
Het dak en de vloer worden gedragen door deze 8 kolommen.






Verbinden
De kolommen zijn verbonden met het dak en de vloer. Er is echter geen duidelijke verbinding zichtbaar doordat de kolommen zijn verbonden door middel van lasnaden.








Maquette vormsoorten




Vormconcepten

Structuur
Structuur terug te vinden in de herhaling en richting van de kolommen (ritme).


De kolommen vormen een samengesteld geheel.  







Ornament à Lijnen
“Ornament berust op de herhaling van een elementair contrast. Ornament is een eenheid, gebaseerd op tegenstelling.”

Lijn-interval-lijn terug te zien in Farnsworth house.
Horizontale lijnen terug te vinden, dak, vloer en terras die het huis vormen.
Het huis lijkt meer lengte te krijgen door het uitstekende dak en de uitstekende vloer.
Ook de verticale kolommen vormen lijnen, verticale lijnen. 




Open
Openheid wordt gecreëerd door het gebruik van veel glas en door de stand van de kolommen. De kolommen staan ver uit elkaar en vormen een open sfeer. Zo wilde Mies van der Rohe het gevoel van buiten binnen creëren.




Maquette vormconcepten


Vorm

Ritme
Kolommen staan in ritme, steeds op dezelfde afstand van elkaar gesitueerd.





Geometrie
Verband te vinden in afmetingen en verhoudingen, steeds dezelfde soort maten komen terug. 

Mies: "Maak vorm uit de natuur van onze taken met de methoden van onze tijd. Dit is onze taak."
Gevels en plattegronden zijn gebaseerd op de gulden snede verhouding. De gulden snede is terug te vinden in de natuur.







Maquette vorm





Maquette prominente concepten:
Geometrie
Open
Lijnen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten